پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228321
سريال غم‌انگيز اخراج کارگران کارخانه‌هادر چهارمحال و بختياري!/ کارگران: چطور کساني که با کار آشنا نيستند،مي‌توانندنماينده کارگران باشند؟
تاریخ انتشار : 1396/04/08 12:01:01
نمایش : 959
کارگران اخراجي کارخانه برفاب شهرکرد به کارگران اخراجي صبا فولاد زاگرس سفيددشت پيوستند و مقابل استانداري تجمع کرده، خواستار حل مشکل‌شان از سوي مسئولان شدند.
به گزارش به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ نيروي انساني يکي از مهم‌ترين سرمايه‌‎هايي است که هر کشوري مي‌تواند داشته باشد، اما از اين نکته نيز نبايد غفلت کرد که اگر کشورها و دولتمردان نتوانند از اين سرمايه به خوبي استفاده کنند، همين ظرفيت ارزشمند تبديل به جمعيتي مصرف‌کننده و مبتلا به انواع ناهنجاري‌هاي اجتماعي و خانوادگي که تهديدي جدي براي جامعه است خواهد شد.

چين يکي از غني‌ترين کشورها در بحث نيروي انساني است که درست در زماني که براي تهيه موادغذايي، تامين شغل و ساير نيازهاي آن‌ها با مشکل مواجه شده بود با بهره‌گيري درست از اين نيروها توانست به غول توليدکننده در دنيا تبديل شده و همه بازارهاي جهاني را در دست بگيرد، کشوري مانند کانادا به دليل شرايط جوي خاص و جمعيت کمي که دارد يکي از کشورهايي است که با کمبود نيروي انساني مواجه بوده و از مهاجرپذيرترين کشورهاي دنيا است و به اين ترتيب ضعف کشورش در اين زمينه را با پذيرش مهاجران از خارج رفع کرده است.

ايران کشوري که نه به اندازه چين پرجمعيت و نه به اندازه کانادا کم‌جمعيت است اما درواقع از نيروي انساني خوبي برخوردار مي‌باشد.

شغل بسياري از جمعيت اين کشور شغل شريف کارگري است و اين قشر با وجود آنکه يکي از شريان‌هاي حياتي کشور محسوب مي‌شود، کارشان بسيار سنگين و گاها طاقت فرسا است اما متاسفانه به همان اندازه کم‌تر به چشم آمده و کمترين حقوق را دريافت مي‌کنند.

کارگران در ايران زندگي سختي دارند و متاسفانه در قانون اداره کار چيزي به نام امنيت شغلي براي آن‌ها لحاظ نشده است، يعني کارفرمايان حق دارند با آن‌ها قرارداد کوتاه‌مدت امضا کرده و بعد از اتمام زمان آن ديگر با آن‌ها قرارداد نبندند و يا اگر بازار فروش‌شان با مشکل مواجه شد، کمبود مواد اوليه داشتند براي دريافت تسهيلات به مشکل برخوردند يا هر مورد ديگر اين کارگران هستند که از کار بيکار مي‌شوند.

اين قشر زحمت‌کش کشور همواره با ترس از بيکاري زندگي مي‌کند و وقتي بيکار شد کاري از دستش برنمي‌آيد مگر آنکه چند روزي مقابل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعي، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداري تجمع کند، اما کسي حتي براي شنيدن دردش حاضر نشود، ناگزير با سرنوشت تحميل شده کنار مي‌‎آيند و به قول خودشان به دنبال بدبختي‌شان مي‌روند.

استان چهارمحال و بختياري ازجمله استان‌هايي است که در بحث صنعت پيشرفت چنداني نداشته و علي‌رغم پيشرفت‌هايي که در اين زمينه در استان‌هاي همجوارش شاهديم اما اين استان از قطار صنعتي شدن عقب افتاده است.

چند کارخانه‌ موجود در اين استان از ساليان پيش فعال بوده و هنوز هم برخي ازآن‌ها لنگان لنگان به راه خود ادامه مي‌دهند و کارگران آن‌ها در همه اين سال‌ها با وجود بي‌نظمي‌ها در پرداخت حقوق و... ترس از بيکاري را با پوست و استخوان خود تجربه کرده‌اند.

چندي پيش کارخانه برفاب به بهانه اينکه بازارهاي فروشش را از دست داده و ديگر با همه نيروها نمي‌تواند به کار خود ادامه دهد اقدام به تعديل نيروهاي با سابقه که درواقع تبديل به متخصصان اين حرفه شده بودند کرد، اما اندکي بعد آگهي استخدام نيرو از سوي اين شرکت توجه همگان را به خود جلب نمود، متاسفانه اين در حالي بود که ديروز مجددا شاهد تجمع و اعتراض جمعي ديگر از کارگران با سابقه بيش از بيست سال اين کارخانه بوديم.

با دريافت پيامک از اخراج خود مطلع شديم

يکي از کارگران معترض برفاب با بيش از ۱۰ سال سابقه کار در گفت‌گو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بسياري از کارگران با سابقه با دريافت يک پيامک از اخراج خود مطلع شدند، تنها دليل مديرعامل براي اخراج کارگران اين است که بازارهاي فروش خود را از دست داده است.

وي در ادامه بيان داشت: سوال همه کارگراني که اينجا تجمع کرده‌اند اين است که اگر بازار فروشي وجود ندارد پس چرا آگهي استخدام داده مي‌شود و چرا بايد در اين شرکت نيروهاي باسابقه اخراج و نيروهاي جديد به کارگيري شود.

ما کجا به دنبال کار باشيم؟

اين کارگر اخراج شده برفاب افزود: من و همه همکاراني که از کار بيکار و اخراج شده‌ايم کجا بايد به دنبال کار باشيم وقتي همه زن و بچه داريم و نگران آينده آن‌ها هستيم.

اين کارگر معترض خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هيچ مسئولي را نديدم چون تنها چيزي که برايشان ارزش ندارد کار و کارگر است، چطور کسي خود با کار آشنا نيست مي‌تواند نماينده کارگران و مدافع حقوق کارگران باشد؟ امروز ما هرکجا مراجعه کرديم با درهاي بسته مواجهه شديم.

به گزارش جهانبين نيوز؛ آيا پذيرش اين موضوع که برفاب بازارهاي فروش خود را از دست داده است با استخدامي که اخيرا انجام داد منطقي به نظر مي‌رسد؟

آيا اخراج کارگري که بيش از ۱۰ سال از عمرخود را در يک کارخانه گذرانده تنها با ارسال يک پيامک توهين به کارگر نيست؟ چرا حتي به کارگران اجازه دفاع هم داده نشده است؟

اما موضوع به همين جا ختم نمي‌شود و وضعيت صنعت در اين استان بحراني‌تر از آن است که فکرش را مي‌کنيم چون همزمان با اعتراض کارگران برفاب کارگران صبافولاد زاگرس نيز براي سومين روز متوالي و بعد از آنکه مشکل‌شان حل نشد و وعده‌هاي مسئولان در خصوص حل مشکل‌شان محقق نشده مقابل استانداري تجمع کرده خواستار پاسخگويي مسئولان بودند.

با وجود قول آقاي جزايري از ورودمان به کارخانه جلوگيري شد

نماينده کارگران صبافولاد زاگرس سفيددشت در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: درحالي که قبل از عيد فطر مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي به ما گفت مشکل‌مان حل شده و بعد از تعطيلات مي‌توانيم به سرکارمان بازگرديم اما بعد از مراجعه به کارخانه با درهاي بسته و اين پاسخ مسئولان کارخانه مواجهه شديم که اين ما هستيم که تصميم نهايي را مي‌گيريم و ازنظر ما هنوز هيچ مشکلي حل شده و هيچ يک از کارگران اخراج شده نمي‌توانند به سر کار خود بازگردند.

وي با اشاره به اينکه هيچ کس پاسخگوي ما نيست افزود: مسئولان کارخانه نبود مواد اوليه مورد نياز کارخانه را دليل اصلي اخراج کارگران عنوان مي‌کنند و از طرفي آقاي امامي، سليماني و
جزايري مشکل را حل شده عنوان مي‌کنند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ مشکلاتي که امروز گريبان‌گير صنعت استان شده بسيار جدي بوده و نيازمند همت و تلاش جدي نيز هست و نظارت بر بخش خصوصي و تلاش براي بازگرداني کارگران بايد در راس امور قرار گيرد و اميدواريم اين مشکلات همانطور که صنايع کوچک را از پاي درآورد و صنعتگران اين عرصه را خانه‌نشين و کارگران‌شان را بيکار کرد چند کارخانه بزرگ باقيمانده را هم به تعطيلي نکشاند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html